Kami lapar, kantoi curi buah org. Mak kutip duit syiling. Byar tuan kebun. Mak nangis, sambil mak bedal kami

Sambungan dari Part 1…

Untuk Part 1, klik link dibawah:

“Ayah sibuk tabur benih tanpa henti”. Anak dah rmai, ayah kahwin lagi. Akhirnya ini yg kami hadap

Mama tu, usia sahaja muda, tapi kelihatan seperti sangat tua, Nampak tak terurus. Ayah bukan pernah belikan mama keperluan. Mama itu bertudung labuh, tudung labuh yang samalah dipakai selalu berulang ulang. Kadang kadang bau sangat hapak disebabkan lama tak berbasuh. Lipstick memang tak pakai, muka pun kusam, agaknya pencuci muka/bedak pun ayah tak sediakan.

Anak anak mama, memang lagilah tak terurus. Langsung baju seluar ikut pakai je. Mama tak sempat nak peduli, sebab kelahiran anak anak mama setiap tahun. Mak nampak jauh lebih cantik sebab abang abang lengkap kan keperluan mak. Duit yang abang beri, saya akan beli keperluan saya dan mak. Kami selalu ada baju dan tudung baru. .

Elektrik rumah mama di sambung dan berkongsi meter dengan rumah kami. Segala keperluan elektrik rumah mama, semua ditanggung oleh abang abang, bil bulanan mencapai juga kadang-kadang Rm200-300 sebulan. Mama memang takkan pernah bayar, ayah jauh sekali untuk bertanya. Ayah hanya tumpu belanja makan rumah mama. Rumah kami memang ayah tidak pernah jenguk. Yang ayah tahu, giliran balik rumah mak, ayah akan makan sahaja.

Sejak ayah berkahwin dengan mama, telah lama mak berhenti meminta wang dari ayah. Macam yang saya bagitahu, mak saya ni baik orangnya. Mak cakap biarlah keperluan mama didahulukan, sebab mak dah ada anak anak lelaki mak yang bantu.

Saya kadang kadang terasa juga dengan sikap mak, membiarkan sangat perangai ayah sebegitu. Sehinggakan abang abang menjadi mngsa, diusia muda sudah berhenti sekolah. Duit yang seharusnya dsimpan untuk berkahwin, diguna belanja untuk adik beradik.

Kalau kakak kakak semua lihat lah abang abang saya, mereka bukan tak hensem, semua nya hensem. Tapi mereka macam tak punyai masa untuk bercinta. Sibuk sangat pikirkan adik adik. Kawan kawan saya ada je yang berminat dengan abang, tapi selalunya abang tak layan. Bukan sebab abang sombong, tapi dia tahu, seperti cinta itu tidak kemana selagi adik adik masih dalam tanggungan.

Pada Ramadhan yang lalu, saya meniaga dibazar Ramadhan menjual kuih dan air soya mak, mama pun buat kuih juga untuk dijual oleh anak sulung mama (perempuan, 10 tahun). Kami berkongsi kemah dan meja yang sama, sewa dibayar oleh along.

Adik adik tiri saya tidak berdosa, kami semua adik beradik sayangkan mereka semua seperti adik beradik kami yang lain. Kalau mama tidak sihat, dirumah kami lah mereka makan dan minum, kami lah yang menjaga mereka semasa mama didalam pantang.

Adik beradik tiri saya tidak berdosa. Kalau mereka susah, adalah kerana ayah saya yang tidak bertangungjawab. Saya selalu dipesan abang abang untuk bertanya perihal adik adik jika mereka tidak cukup belanja sekolah. Namun adik adik tiri saya bagus didikan mama pada diorang semua, walaupun susah, tidak meminta minta, hanya makan bila dipelawa.

Lagi lagi anak mama yang sulung ni. Usia baru 10tahun, tapi sudah pandai berdikari. Bijak tak seperti budak budak sebayanya. Sudah pandai mencari duit poket dengan meniaga kecil kecil disekolah jual kerepek. Sering tanya khabar mereka, saya bimbang mereka juga terpaksa melalui zaman kanak kanak seperti kami.

Diusia semuda dia, dia seharusnya tidak perlu bersusahan untuk mencari wang. Sekarang susudah Ramadhan pun, dia masih berniaga waktu petang didepan rumah, menjual kerepek, air dan goreng pisang dengan mama.

Ya Allah, panjangnya kisah saya. Maafkan adik ye kakak kakak sekalian. Adik hanya ingin meluahkan perasaan. Saya kasihan kan mak, kasihankan mama, abang abang, adik adik dan adik tiri saya. Kami hidup susah sememangnya Allah telah tetapkan, Cuma perilaku ayah lagi memburukkan keadaan.

Ayah menjaga hubungan dengan Allah, sentiasa ke masjid, tetapi amanah dan tangungjawab terutamanya kami anak anak dia ni, Allah sahaja yang tahu. Dan biar Allah sahaja yang membalasnya. Sebelum terpanggil untuk saya menulis disini, saya hanya mampu menulis dalam buku diari.

Ingin meluahkan pada kawan kawan tidak sesekali, (saya tidak akan membuka aib keluarga saya). Hanya Allah sahaja tempat saya mengadu. Ingin solat lama lama, solat penuh dengan privasi, kerana saya ingin masa bersendirian dengan Allah. Itupun sering menjadi halangan kerana isu bilik berkongsi.

Kalau ingin bangun solat lewat malam, didalam bilik, ada adik lelaki yang tidur beralaskan toto. Diluar pula, abang abang bergelimpangan tidur. Kadang kadang saya bersolat diruang dapur disebelah katil 2 tingkat itu. Saya bersyukur Allah kurniakan saya kehidupan yang baik. Walau tidak sempurna, tapi saya gembira.

Panjang kan kisah saya, belum habis lagi, buat pengetahuan semua. Tahun ini, bulan Julai 2019 yang lalu, mama telah pon selamat melahirkan anak yang ke 5, mak saya pula melahirkan anak yang ke-11, Mac. Maka 11 orang + 5 orang, adik beradik kami semua ada 16 orang, 2 perempuan, 14 orang lelaki.

Pandai ayah kami buat anak. Lahir sibongsu anak mama ni, ayah pos dalam facebook, (ayah saya ada facebook), “lahirnya pejuang agama yang bakal berjuang dijalan Allah swt.”

“Dasar penunggang agama”

Eii pakcik.. nak anak ramai takde salahnya.. tapi kamu mampukah?

“Kalau kita dilahirkan miskin, bukan salah kita. Tapi kalau anak kita dilahirkan miskin, siapa salah? kita sendiri lah salah!!!”

Jangan salah paham, bukan saya nak hidup bermewahan pun, saya biasa sahaja. Baju sekolah saya adalah baju sekolah yang sama saya guna masa tingkatan 4. Hari hari kena nila baju, baju adik adik semua kena nila. Kalau tak dinila, nampak lah baju tu cuma sehelai dan dipakai berulang ulang sehingga lusuh.

Betul baju sekolah bukannya mahal sangat, berbelas ringgit saja sepasang kalau beli dekat TenTen. Tapi kalau dah ramai adik beradik, semua pun bersekolah, kasut lagi, beg lagi, belum lagi adik adik punya aktiviti disekolah, bahan bahan keperluan belajar. Apa ayah tak pernah berfikir ke? 3 adik lelaki saya yang paling kecil (seibu), sejak dari tadika, semua urusan sekolah diuruskan oleh Along. Dari yuran segala bagai sehingga ke seluar dalam.

Ayah? Ayah sibuk tabur benih tanpa henti.

Semoga apa yang saya tulis disini biarlah habis disini, dapatlah saya meluahkan perasaan yang terbuku sekian lama. Penat dah saya menghadapi situasi berulang ulang, saya perempuan yang sudah dewasa.

Tapi masih lagi selalu tidak cukup makan, selalu terpaksa mengalah untuk adik adik makan dahulu. Selalu perlu berfikir jika ada kemahuan yang diperlukan, kadang kadang keperluan sekolah saya abaikan.

Orang selalu cerita, zaman dulu, makan nasi dengan garam, zaman dulu lagi susah. Ye betul, saya tak nafikan. Zaman dahulu ramai oang yang hidup susah. Makan berulamkan air dan garam. Tapi itu zaman dulu, zaman dahulu, zaman mak ayah kita semua masih budak budak.

Tapi kalau zaman sekarang masih susah juga, seperti keluarga kami ni, kalau ada makanan, sekali hidang sahaja dah habis ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, bermakna kami ni memang susah. Belum lah sampai tahap nak makan nasi dengan air garam. Cuma lauk ikan bilis keras dan ikan masin tu perkara biasa.

Abang abang saya semua tiada sijil SPM apatah lagi nak sambung belajar untuk mencari peluang kerja yang lebih baik. Mereka semua berhenti sebelum sempat menduduki peperiksaan SPM. Oleh kerana mak tidak mampu untuk membayar segala yuran sekolah dan peperiksaan, mereka berhenti sekolah dengan rela hati tanpa mengungkitnya sehingga kehari ini.

Mak tidak memaksa, bila mereka ingin berhenti, mak tak berdaya untuk menghalang. Mereka tidak sanggup untuk bebankan mak kerana dahulu mak menjual kuih dihantar kekedai makan untuk tampung kami sekolah.

Buat masa ni, hanya sayalah yang mampu bertahan sehingga SPM, itu pun sebab Along, De dan Chik berkeras dan bejanji akan usahakan wang sehingga saya habis SPM dan sambung belajar. Dan mereka menunaikan janji tanpa culas sehingga hari ini. Hanya Allah swt sahajalah yang lebih tahu kemuliaan hati abang abang saya. Moga menjadi asbab mereka ke syurga. Amin

Saya selalu tanamkan dalam hati saya, walau saya diuji dengan sikap ayah yang sebegitu, masih banyak yang saya perlu syukuri. Walau kami selalu merasa ketidakcukupan sejak kecil, tapi saya mempunyai hubungan adik beradik yang akrab. Hubungan kasih sayang antara kami semua tak boleh dibeli.

Kami saling menghormati diantara satu sama yang lain, kami menyayangi sesama sendiri, tidak pernah rasa kekurangan perhatian oleh mak dan abang abang.

Sejak kecik kami selalu disisihkan kerana di kampung kami, budak budak yang adik beradik ramai ni selalu dipulaukan. Diorang tak mau kawan dengn kami sebab kami miskin sungguh. Adik beradik ramai lelaki, kalau main depan rumah orang, sekejap sahaja dimarah jiran dan disuruh main tempat lain. Takut hilang barang katanya.

Yelah anak lelaki keluarga orang susah ni, memang selalu dipandang serong. Tapi tak salahkan jiran jiran, sebab keluarga kami memang susah. Kami adik beradik juga masa kecil kelakuan tidak baik. Selalu kami curi buah rambutan dekat kebun kebun yang jauh dari rumah orang. Pokok rambutan dekat rumah tak sempat merah buahnya, dah habis dipokok, kami sentiasa lapar.

Makan buah rambutan pula kena menyorok, jangan sampai emak tahu, nanti kena bedal. Biasa kena bedal dah sejak dari kecil, sebab selalu ikut abang abang pergi mencuri buah dikebun orang. Buah betik, pulasan, durian, duku, ikut saja apa yang melintas. Kami adik beradik akan pergi curi makan.

Malu nak cerita, tapi itulah hakikatnya. Mungkin abang abang saya tidak mahu adik adik yang masih kecil sekarang ni ikut jejak kami masa dulu dulu.

Pernah lah sekali emak dapat tahu yang kami curi buah kebun orang sebab tuan kebun datang bagitahu emak yang kami curi makan dalam kebun dia. Sudahlah curi buahan dia, makan pula dikebun dia, kantoi pulak tu. Lepas kantoi bertempiaran lari. Balik rumah jauh sebab berjalan kaki, sampai rumah tuan kebun sudah berada di rumah.

Mak kutip duit syiling bayar pada tuan kebun RM10, mak libas belakang kami semua dengan tiub motor yang guna untuk ikat galah sampai hancur. Mak sambung pula dengan getah paip. Sambil libas belakang, mak menangis air mata mengalir mengalir.

Mak cakap mak tahu kita susah, tapi jangan mencuri. Abang abang semua senyap tidak berani melawan. Saya masa tu 6 tahun (tadika), saya lah paling menjawab. Cakap, “lapar nak makan, kat rumah bukan ada menda makan pon”. Mak sambung bedal lagi, Along tahan dengan badan dia dari saya kena bedal dengan mak. Rasa bersalah juga sebab menjawab cakap mak. Tapi tulah, dah terlepas cakap.

Sepanjang hari mak senyap, mak malu dan sedih dengan perangai kami semua. Kebun yang kami pergi curi makan tu pula kebun pakcik yang boleh tahan mulutnya. Dijaja satu kampung kata kami yang selalu mencuri kebun dia. Dikatanya kami curi kelapa.

Kami berapa kali je pergi kebun dia sebab kebun dia tepi jalan, dituduhnya kami juga curi kelapa dia selalu kami nak curi kelapa buat apa, nak minum air kelapa? Parang nak kupas pon takde, nak ambil buat santan? takkan nak bawa balik pada mak, memang kene baling dengan kelapa lah nanti. Kami cuma pergi makan buah rambutan je, sebab kami cuma nak makan tapi nak buat macam mana, kesilapan kami, akhirnya mak menanggung malu.

Ketika riuh riuh ni berlaku, ladang kelapa sawit ayah upah orang Indonesia uruskan, sebab ayah kerja jaga. Buat 2 kerja pon tak cukup juga sebab anak ramai. Duit ayah banyak dihabiskan untuk perjuangan parti hijau. apekejadah entah.

Engkau nak berparti hijau ke, parti biru ke.. engkau tengoklah anak anak engkau dulu. Cukup makan ke tidak, nak berlagak senang, anak anak mencuri makan dikebun orang, tak sedar diri… ade hati selalu keluar belanja orang makan..

Saya tahu ayah selalu belanja kawan kawan makan. Sebab pernah dengar mak bergaduh dgn ayah pasal duit. Walau saya budak budak masa tu. Saya dah paham ape yang berlaku. Cuma ayah yang dah tua ketika itu belum reti nak berubah.

Saya ni sejak kecil pakai baju lelaki, tak pernah dipakaikan baju perempuan. Pakai lah baju abang abang yang masih elok. Kadang kadang baju nye terbesar, terlabuh, getah tercabut. Nak merasa pakai baju perempuan? tunggu hari raya. dapatlah pakai baju kurung. Itupun kalau beli, pernah je pakai baju kurung terpakai. Nak merasa kasut raya? takdenya. Pakailah selipar jepun tu. Pernah sekali selipar jepun tu dah putus sangat dah. Tak boleh pakai.

Mak bagi duit syiling pergi beli dekat kedai. Abang abang temankan. Kedai jauh kena jalan kaki, selipar dah takde. Along bagi selipar dia pada saya untuk pakai, dia berkaki ayam sampai kedai. Selipar along tu besar, pastu bergilir gilir dengan Angah. Kedai tu jauh dalam 2km. Duit cukup cukup untuk beli selipar je. Perginya berlima, nak belinya cuma selipar, haha.

Sebenarnya kami ni dapat tengok barang barang dekat kedai runcit pon dah seronok dah walau tak membeli pun. Semoga Allah swt sahaja lah yang membalas budi pekerti abang abang saya

MashaAllah, panjangnya cerita saya. Panjangnya, maaf kan adik ye kakak,abang abang semua. Adik cuma ingin luahkan perasaan.

Kadang kadang saya mula merasai depress bila balik rumah. Mak ade anak kecil, kakak ipar pon ade anak kecil. Jadi urusan dirumah tu terletak diatas bahu saya. Tahun ni saya SPM. Dari mengemas rumah, kemas barang adik adik, tolong jagakan adik yang paling kecil, dan yang Allah swt paling menduga kami, adik yang paling bongsu ni cp (cerebral palsy), tak mampu untuk bangun tanpa bantuan. Perlukan sokongan sepenuhnya.

Dengan nama Allah swt, saya tidak pernah rasa marah pada Allah swt jika saya diuji sebegini. Saya sayangkan adik bongsu saya. Saya cuma berharap pada Allah swt, murahkan lah rezeki kami sekeluarga, supaya kami mampu hantar adik kami ke terapi nanti. Kami mampu menjaga dia sehingga ke akhir hayat.

Saya lah yang membantu mak sepenuhnya menjaga adik, kerana kakak ipar sibuk dengan anak kecilnya sendiri. Mak pula sibuk dengan kerepek pisang, kerepek ubi. (mak dah tak berniaga nasi lemak sebab mak buat kerepek bungkus hantar kedai runcit) Adik beradik yang lain masih bersekolah, abang abang pula bekerja sepenuh masa. Maka sayalah yang menjaga adik bila pulang dari sekolah. Sudah lama saya tidak tidur disiang hari melainkan tidur disekolah.

Ayah terkilan sebab adik dilahirkan cacat. Ayah cakap mak dah tua, sepatutnya mak tak dapat anak dah, mungkin usia mak buatkan adik cacat. Saya terbaca whatsapp ayah dengan mama. Ketika tu ayah minta saya tengok hp dia kenapa tak de data internet, masa tu tu lah saya godek godek hp ayah.

Perbualan tu antara dia dan mama. Saya pendam kan sehingga kini apa yang saya baca, saya tidak sampai hati untuk cerita kepada sesiapa walhal kawan baik saya sendiri apatah lagi mak. Pahitnya untuk ditelan, perit untuk disimpan.

Saya kuatkan dalam hati, sekiranya terjadi apa apa kepada mak, saya akan sepenuhnya menjaga adik saya sehingga akhir hayat saya. Jika saya tidak punyai jodoh sekalipun, saya redha. Biarlah tanggungjwab saya menjaga adik saya yang bongsu ini.

Terasa ingin berhenti belajar, sebab seperti tiada kesudahan hidup saya. Jika saya dapat sambung belajar, bagaimana adik adik saya sekelian. Dengan mak yang dah semakin tua. Dengan adik bongsu yang begitu. Banyak yang saya perlu korbankan. Semoga Allah swt berikan saya kekuatan..

Kisah saya tiada kesudahan kerana tiada kesimpulan. Tiada titik noktah kerana tiada kata putus. Saya juga tidak mencari jalan penyelesaian. Cuma saya perlukan ruang untuk meluah, meluah apa yang terbuku dihati. Saya akan menulis lagi, saya pasti menulis lagi kerana saya tahu, tiada tempat untuk saya luahkan perasaan.

Jika ada yang mengenali saya disebabkan luahan ini, janganlah bertanya kepada saya, saya pasti akan menafikan. Kalian tahu apa yang saya rasa, mungkin luahan ini, mengiyakan segalanya.

Banyak kali saya menulis perenggan, banyak kali juga saya memadamnya. Dari sebelum SPM saya menulis sedikit demi sedikit, namun yang dipadam lebih banyak lagi. Yang dipadam itu tentunya lebih duka dari apa yang abang kakak telah baca.

Maafkan segala kekhilafan saya dalam menulis. Saya sayangkan keluarga saya, saya tidak membenci mereka, tidak juga membenci ayah, cuma duri dalam hati itu semakin bernanah. Dan saya bimbang, luka itu tidak mampu saya tanggung lagi.

Jika dengan mengakhiri hayat saya dapat menyelesaikan masalah, sudah lama saya lakukan. Tapi dengan berbuat begitu, tidaklah dapat menghilangkan segala kesedihan, kesengsaraan saya. Tetapi hanya memindahkan derita itu kepada keluarga yang amat sayangkan saya, mak yang sentiasa menyayangi saya, abang abang yang sentiasa menyokong, adik adik yang sentiasa gembira dengan kehadiran saya.

Semoga dengan luahan ini, dapatlah saya melepaskan sedikit beban dihati. Semoga kelak, biarlah syurga menjadi tempat berehat buat saya.

Terima kasih..

Sumber – Anak yang terluka (Bukan nama sebenar) via IIUMC

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *