“Apa yg sedang bergerak di belakang tu”. Terkejut lihat budak2 tengah tidur kepenatan di belakang motor

Tular perkongsian dari Dr Afiq Rahim yang semasa dalam perjalanan pulang terserempak dengan pakcik moto roda tiga. Melihat individu yang sudah berumur kepenatan selepas mencari lagi membuatkannya sebak.

Namun lebih menyebakkan apabila mengetahui terdapat cucu-cucu pakcik itu yang membantunya meniaga sedang tidur keletihan di belakang.

Ikuti perkongsiannya dibawah.

“Apa yang sedang bergerak di belakang tu?”

Doktor Terkejut Semasa Memandu Pada Waktu Malam 😲😰

=====
Saya dalam perjalanan pulang ke rumah. Jam sudah menunjukkan hampir larut malam. Cuaca agak dingin selepas disimbah hujan lewat petang tadi.

Dalam perjalanan yang agak sepi, trafik saya tiba-tiba menjadi perlahan. Selepas 5 minit perjalanan, trafik masih lagi perlahan.

“Traktor barangkali di hadapan” bisik hati.

Saya melihat satu persatu kenderaan mula memotong sejenis kenderaan yang saya tidak dapat kenal pasti dalam kepekatan malam.

Apabila menghampiri simpang empat yang diterangi lampu jalan, barulah saya boleh melihat kenderaan yang memperlahankan lalu lintas.

Sebuah motosikal beroda tiga yang dibonceng oleh seorang pakcik tua. Disebelahnya penuh dengan barang-barang seperti kerusi plastik dan besi. Selebihnya tidak jelas kerna kesamaran di malam hari.

“Kasihan…” bisik hati lagi melihat keadaan pakcik tersebut.

Kami menunggu dengan sabar lampu merah di simpang empat itu. Juga saya meneliti jika ada peluang untuk saya memintas pakcik itu semasa lampu hijau.

Kemudian saya terlihat sesuatu sedang bergerak di bahagian barang sebelah motorsikal pakcik.

“Eh apa itu?”

“Apa yang sedang bergerak di belakang tu?” saya kehairanan.

Saya mengamati dengan teliti pergerakan yang sedikit tetapi kerap di belakang longgokan barang di motorsikal pakcik.

“La ilaha illallah, budak rupanya” saya terkejut.

Dua orang kanak-kanak sedang berhimpitan di belakang longgokan barang-barang pakcik. Mereka bergerak barangkali menyesuaikan posisi badan dalam kesempitan ruang yang ada.

Kemudian lampu jalan sudah kembali hijau.

Saya mengambil peluang memintas motorsikal pakcik tersebut. Sempat yang menoleh melihat raut wajah pakcik. Alahai, wajah yang sangat kepenatan.

Barangkali penat membanting tulang mencari rezeki. Dalam saya menekan minyak memintas motorsikalnya, hati terdetik “Mungkin aku boleh bantu sedikit pakcik ini”

Kemudian hati bertanya lagi “Bila? Sekarang kau sedang berada di atas jalanraya.”

“Tidak, mungkin tuhan sedang berikan aku satu peluang untuk beramal” saya mempositifkan diri.

Lalu saya berhenti dalam 150 meter di hadapan pakcik dan menunggunya di tepi jalan. Saya melambai dan menahan pakcik tersebut.

“Assalamualaikum pakcik, apa khabar? Nak ke mana tu?” saya memulakan bicara.

“Waalaikumusalam, pakcik nak balik rumah, nak. Baru habis cari rezeki” balas beliau.

“Oh begitu. Saya nak tanya, saya nampak macam ada orang di belakang barang tu?” saya menunjukkan arahya kepada pakcik.

“Oh cucu-cucu pakcik tu. Mereka tolong pakcik tadi” balas beliau.

Saya ke bahagian belakang motornya. Dua orang kanak-kanak, lelaki dan perempuan dalam lingkungan umur 8-10 tahun sedang tidur keletihan di bahagian yang sempit di belakang kenderaan itu.

“Maaflah nak, pakcik nak gerak dulu ye” maklum pakcik kepada saya.

“Oh kejap pakcik, ini ada sedikit wang untuk pakcik dan cucu-cucu pakcik” saya menghulurkan sedikit wang untuknya.

“Eh takpala nak. Simpanlah duit tu” beliau menolak.

“Tak mengapa pakcik. Ambillah. Saya sedekah.” lalu saya bersalam dan menyelitkan duit ke tangannya.

“Terima kasih banyak-banyaklah nak. Tuhan sahaja boleh membalasnya.” kemudian pakcik tersebut memejamkan mata dan menggenggam rezekinya sambil berdoa.

Bunyi bising kenderaan yang lalu lalang ditepi kami membataskan saya untuk mendengar apa yang sedang didoakan oleh pakcik ketika itu.

Namun beliau kelihatan sangat bersyukur dengan pemberian tersebut.

“Pakcik boleh saya ambil gambar pakcik.” saya meminta kepada beliau.

“Boleh nak” balas beliau.

Usai saya mengambil gambarnya dan cucu-cucunya, pakcik meminta diri untuk beransur pergi.

Langit malam kembali mendung. Angin sejuk menggeletarkan badan kami. Pakcik ingin segera pulang ke rumah. Barangkali bimbang diri, cucu-cucunya dan barang mereka dibasahi hujan.

Saya tidak sempat bertanya di manakah beliau tinggal, apakah pekerjaan beliau dan apakah anak-anak tersebut bersekolah dan beberapa soalan lain. Barangnya pula seperti peralatan berniaga di pasar malam.

Banyak lagi ingin ditanya supaya dapat saya membantu serba sedikit namun apakan daya, raut wajahnya membayangkan keletihan yang amat.

Maka kami berpisah pada malam itu.

Saya berehat seketika di dalam kereta mengenang detik tersebut. Mata sedikit berkaca ketika itu.

Betapa kita manusia perlu sentiasa bersyukur dengan apa yang kita ada. Hatta kita perlu bersyukur dengan sekecil-kecil nikmat yang tuhan berikan.

Ada orang diberi rezeki bekerja di dalam tempat berhawa dingin. Ada orang terpaksa membanting tulang memerah keringat mencari rezeki di bawah terik matahari.

Ada orang dikurniakan wang yang sedikit tetapi direzekikan anak-anak yang ramai. Ada orang dikurniakan wang yang banyak tetapi hidupnya sepi.

Pakcik itu juga mengajar kita untuk jangan meminta-minta. Selagi ada kudrat, berusahalah mencari rezeki yang halal.

Aduh banyak sebenarnya pengajaran saya dapat bila bertemu pakcik malam tadi.

Jika saudara – saudari yang membaca kisah syahdu ini mempunyai mesej lain yang tersirat, maka kongsikan dengan kami di bawah ini.

Mudah-mudahan membantu sahabat-sahabat lain yang membacanya.

Terima kasih Allah atas segala nikmat yang Engkau kurniakan kepada kami.

Alhamdulillah….

Lokasi kejadian: Simpang Empat Jalan Bayam, Kota Bharu.

Antara komen warganet selepas membaca perkongsian DAR.

Shuhada Shokri –Dari raut wajah pun dapat kita kenal kental dan tulus hatinya mencari rezeki. Permudahkan buat pakcik sekeluarga ya Allah. Berkatilah💚

Dezlena Mustaza –Macam keluarga ni jugak. Dah dua kali saya terserempak dengan family ni. Tak silap saya, dinaiki 4-5 org…

Dua atas motor (husband and wife), 2-3 org dalam tempat letak barang tu. Paling besar anak dia yang duduk belakang tu, dalam 17 tahun kot usia dia. Tengok keadaan motor tu pun dah uzur. Ada sekali tu jumpa kat traffic light yang sama, lampu dah tukar hijau, sekali tu motor tak boleh hidup pulak.. Semua kena turun.. Dengan hujan renyai2 lagi.. Sedih..

Bila saya fikir saya tengah susah sangat2 sekarang, rupanya ada yang lagi susah dari saya. Sentiasalah bersyukur apa yang kita ada sekarang..

Syarifah Abdullah Sani –Ya Allah. Sungguh Pakcik serba kekurangan namun mulia tidak meminta minta. Semoga di Rahmati Allah bahagia dan sihat Murah rezeki buat Pakcik.

Jazakallahu khairan buat Tn Doctor membantu Pakcik. Semoga ramai lagi yg jujur dan berhati mulia seperti Tn Dr .

Sumber : drafiqrahimdotcom

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *